ایدهپردازی برای فیلم کوتاه؛

در این مقاله از تورنا فیلم به شما یاد میدهیم که چگونه از دل تجربههای شخصی، محیط اطراف و تکنیکهای حرفهای، به یک ایده فیلم کوتاه خاص و قابلساخت برسید.
چرا ایده در فیلم کوتاه مهمتر از هر چیز است؟
در فیلم بلند شاید زمان کافی برای ساخت جهان گسترده و شخصیتپردازی مفصل وجود داشته باشد، اما فیلم کوتاه تنها یک فرصت طلایی چند دقیقهای است تا یک موقعیت یا یک اتفاق مهم را روایت کند.
بنابراین:
- یک ایده خوب میتواند ضعف تکنیک یا کمبود امکانات را جبران کند.
- یک ایده متوسط، حتی با بهترین تولید هم جذاب نمیشود.
- جشنوارهها قبل از هر چیز به «مفهوم» فیلم کوتاه توجه میکنند.
روشهای حرفهای ایدهپردازی برای فیلم کوتاه
۱. ایدهپردازی بر اساس یک «موقعیت دراماتیک»
فیلم کوتاه یعنی یک موقعیت، یک شخصیت، یک هدف.
↤ مثال: یک زن صبح تا شب در یک آسانسور گیر کرده، اما در نهایت میفهمیم مشکل از ذهن خودش بوده.
↤ چرا خوب است؟ چون ساده، قابلاجرا و پرکشش است.
۲. استفاده از تجربیات شخصی
به چیزهایی فکر کنید که شما را تکان داده است: یک ترس قدیمی رابطهای حلنشده، احساس گناهی، یک خاطره تلخ یا شیرین
تجربههای شخصی همیشه قابل باورتر و صادقانهتر هستند.
۳. تکنیک «چه میشود اگر…؟» (What if) :یکی از بهترین ابزارهای ایدهپردازی دنیا.
مثالهایی که میتواند تبدیل به فیلم کوتاه شود:
«چه میشود اگر موبایل من فکر و احساس داشته باشد؟» «چه میشود اگر فردا صبح همه آدمها کور شوند؟»
«چه میشود اگر هر دروغی بگویم، یک اثر فیزیکی روی بدنم ایجاد شود؟» این مدل ایدهها با جشنوارهها بسیار سازگارند.
۴. ایدهپردازی با محدودیتها
گاهی محدودیت، بهترین خلاقیت را میسازد. هزینه کم داری؟ بازیگر کم؟ یک لوکیشن ساده؟ این ها را تبدیل کن به فرصت. ↤ مثال: فیلمی که تماماً روی یک صندلی در درمانگاه رخ میدهد.
یا فیلمی که فقط صدای دو نفر شنیده میشود اما تصویر ثابت است.
۵. ایدهپردازی با محدودیتها
فیلم کوتاه رسانهای عالی برای: نقد اجتماعی بیان درد اشاره به یک مسئله روایت یک واقعیت تکاندهنده به تیترهای خبری فکر کن. هر حادثه میتواند یک «هسته داستانی» باشد.
۶. ترکیب دو ایده نامرتبط
این روش در فیلمنامهنویسی بسیار محبوب است. مثلاً:
- یک داستان جنایی + طنز سیاه
- یک رابطه عاشقانه + عنصر فراواقعی
- یک موقعیت عادی + یک اتفاق غیرعادی
این تضاد باعث جذابیت ایده میشود.
۷. استفاده از اشیاء به عنوان نقطه شروع
گاهی یک چیز کوچک، یک جهان کامل میسازد:
- یک عکس قدیمی
- یک چاقوی زنگزده
- یک نامه پارهشده
- یک نقشه، یک اسباببازی، یک لباس
- به اشیاء «داستان» بدهید.
۸. تکنیک «فرض کنیم پایان را داریم»
ابتدا پایان را انتخاب کنید. بعد بروید عقب و ببینید چه اتفاقهایی باید افتاده باشد تا به آن پایان برسید.
این روش مخصوص فیلمهای: معمایی، تعلیقی،احساسی است.
چگونه ایدهتان را تست کنید؟
۱. آیا قابل ساخت است؟
فیلم کوتاه باید با امکانات محدود قابل اجرا باشد.
۲. آیا در یک جمله قابل تعریف است؟
اگر ایده را نتوان در یک جمله گفت، ایده فیلم کوتاه نیست.
۳. آیا یک «چرخش» یا «غافلگیری» دارد؟ این همان چیزی است که فیلم شما را در جشنوارهها برجسته میکند.
۴. آیا مخاطب را درگیر میکند؟ ایده باید «کنجکاوی» ایجاد کند.
تورنا فیلم؛ همراه شما از ایده تا ساخت فیلم کوتاه
در تورنا فیلم به فیلمسازان کمک میکنیم:
ایدهشان را تبدیل به یک فیلمنامه استاندارد کنند؛ساختار دراماتیک آن را تقویت کنند.برنامهریزی تولید برایش انجام دهند و در نهایت یک فیلم کوتاه قابلقبول برای جشنوارهها بسازند، اگر به دنبال یک تیم حرفهای و دلسوز هستید که مسیر ساخت فیلم کوتاه را برایتان هموار کند،
تورنا فیلم همراه شماست.


